Fostering Unity and Leadership through Middle School Houses

In Middle School at JFK, students embrace a new way to connect, learn, and grow through our dynamic “House” program.

Launched to promote integration, leadership, and a deeper sense of community, the House system brings together students across different age groups, encouraging them to collaborate and support one another in academic, sporting, and social settings. Through this initiative, students develop essential skills, experience positive reinforcement, and nurture a shared sense of House pride that strengthens their connection to the school.

According to Steven Eggers, JFK Middle School Vice-principal, the key objective of “Houses” is to foster a stronger sense of belonging for students by encouraging House pride. In keeping with the International Baccalaureate (IB) philosophy, we aim to recognize the diverse strengths our students bring to the table, whether in academics, the arts, or critical thinking. By encouraging students to celebrate these varied talents, the program underscores the IB ideal of a “balanced learner” and helps students feel valued for who they are and the skills they contribute.

The House system at JFK aligns closely with our school’s mission to “lead, serve, and create beauty.” It provides students with ample opportunities to take on leadership roles, particularly older students who can serve as mentors for their younger peers. The Middle School leadership team sees the House program as an “explosion of color, identity, and healthy competition”—elements that unite students across grade levels and inspire them to grow closer as a community.

Throughout the year, the four Houses (North, South, East and West) compete for the coveted House Cup, with the winning House announced each month during the school’s Flag ceremony. Points are awarded for a variety of activities, including sports, academics, behavior, participation, and fundraising. By focusing on group achievements rather than individual grades, the House Points system promotes collaboration and camaraderie. Individual accomplishments are celebrated separately through the IB ticket system, allowing students to shine on their own while contributing to their House’s overall success.

With each competition, the House program fosters an environment where students come together to support, challenge, and celebrate one another, all while building lifelong skills in teamwork and leadership. As the banners are lowered in celebration of each month’s winning House, JFK Middle School students are reminded of their role in something bigger—an ever-growing community united by pride, purpose, and the joy of learning together.


Fomentando la unidad y el liderazgo a través de las Casas de Middle School en JFK

En Middle School en JFK, los alumnos abrazan una nueva forma de conectar, aprender y crecer a través de nuestro dinámico programa de “Casas”.

Lanzado para promover la integración, el liderazgo y un sentido más profundo de comunidad, el sistema de Casas reúne a alumnos de diferentes edades, alentándolos a colaborar y apoyarse mutuamente en ámbitos académicos, deportivos y sociales. A través de esta iniciativa, los alumnos desarrollan habilidades esenciales, reciben refuerzos positivos y nutren un sentido compartido de orgullo por su Casa, fortaleciendo así su conexión con la escuela.

De acuerdo con Steven Eggers, Subdirector de Middle School en JFK, el objetivo principal de “Casas” es fomentar un sentido de pertenencia más fuerte en los alumnos al incentivar el orgullo por su Casa. En consonancia con la filosofía del Bachillerato Internacional (IB), buscamos reconocer las diversas fortalezas que nuestros alumnos aportan, ya sea en lo académico, en las artes o en el pensamiento crítico. Al motivar a los alumnos a celebrar estos variados talentos, el programa refuerza el ideal del IB de un “alumno equilibrado” y ayuda a que los alumnos se sientan valorados por quienes son y las habilidades que contribuyen.

El sistema de Casas en JFK se alinea estrechamente con la misión de nuestra escuela de “liderar, servir y crear belleza.” Proporciona a los alumnos amplias oportunidades para asumir roles de liderazgo, particularmente a los alumnos mayores, quienes pueden servir como mentores para sus compañeros más jóvenes. El equipo de liderazgo de Middle School ve el programa de Casas como una “explosión de color, identidad y competencia sana”—elementos que unen a los alumnos de diferentes grados y los inspiran a crecer juntos como comunidad.

A lo largo del año, las cuatro casas (Norte, Sur, Este y Oeste) compiten por la codiciada Copa, cuyo equipo ganador se anuncia cada mes durante la ceremonia de Bandera de la escuela. Se otorgan puntos por una variedad de actividades, que incluyen deportes, académicos, comportamiento, participación y recaudación de fondos. Al enfocarse en los logros grupales en lugar de las calificaciones individuales, este sistema de puntos promueve la colaboración y la camaradería. Los logros individuales se celebran por separado a través del sistema de boletos del IB, permitiendo que los alumnos brillen por sí mismos mientras contribuyen al éxito general de su Casa.

Con cada competencia, el programa de Casas fomenta un ambiente donde los alumnos se reúnen para apoyarse, desafiarse y celebrarse mutuamente, mientras construyen habilidades para toda la vida en el trabajo en equipo y el liderazgo. Cuando se bajan las banderas en celebración de la Casa ganadora de cada mes, los alumnos de Middle School en JFK son recordados de su rol en algo más grande—una comunidad en constante crecimiento, unida por el orgullo, el propósito y la alegría de aprender juntos.