Reflection and Learning in Unit 5: SWAS

As part of their summative assessment for Unit 5, 4th grade students stepped into the world of public health by imagining a fictional virus during a made-up pandemic. This creative challenge allowed them to consolidate their learning by designing informative brochures that highlighted key aspects of health and wellness.

In their brochures, students described the virus’s symptoms, recovery process, and prevention methods, using appropriate grammar and health-related vocabulary. This activity assessed their understanding of real-world concepts such as flu symptoms, treatment options, and preventive care.

Beyond factual recall, the assessment encouraged reflection on how everyday decisions affect personal and community health. Students explored how their choices can lead to positive or negative outcomes, deepening their understanding of responsible health practices.

By combining creativity with conceptual knowledge, the students demonstrated not only what they had learned but how they could apply it in a meaningful, imaginative way.

Rubén Arturo Marín Sánchez, SWAS Teacher


Como parte de su evaluación sumativa de la Unidad 5, los alumnos de 4.º grado se adentraron en el mundo de la salud pública al imaginar un virus ficticio durante una pandemia inventada. Este reto creativo les permitió consolidar su aprendizaje mediante la creación de folletos informativos que destacaban aspectos clave del bienestar y la prevención.

En sus folletos, los alumnos describieron los síntomas del virus, el proceso de recuperación y las medidas de prevención, utilizando vocabulario adecuado y estructuras gramaticales apropiadas. Esta actividad evaluó su comprensión de conceptos reales como los síntomas de la gripe, las opciones de tratamiento y los cuidados preventivos.

Más allá del conocimiento factual, la evaluación los invitó a reflexionar sobre cómo las decisiones cotidianas influyen en la salud personal y colectiva. Los alumnos exploraron cómo sus elecciones pueden tener consecuencias positivas o negativas, profundizando así en su comprensión sobre prácticas responsables para el cuidado de la salud.

Al combinar creatividad con conocimiento conceptual, nuestros alumnos demostraron no solo lo que aprendieron, sino también cómo pueden aplicarlo de forma significativa e imaginativa.

Rubén Arturo Marín Sánchez, SWAS Teacher