4th Grade Students Bring Ancient Civilizations to Life

On May 22 and 23, our 4th-grade students presented their projects through a museum-style exhibition, where they shared with their parents their knowledge of the Inca, Maya, Aztec, and Navajo cultures— the result of extensive research.

According to Miss Mitzi Hernández, 4D teacher, “This is a transdisciplinary project where students present the knowledge acquired throughout the unit. They explore and showcase different ancient civilizations that are part of cultural identity and heritage.”

The project began with teachers forming teams and assigning each group a specific area of research for each civilization or country: geography, religion, achievements, politics, economy, and society (GRAPES, as it’s known in English). The students then drew lots to determine which civilization they would research.

“We work on many ATL skills, such as research, thinking, and communication, to ensure students not only know how to conduct research, but can also communicate it in their own words, summarize it, and so on,” explained Miss Amy Ronn, 4B teacher.

As part of the project, students created visual aids and compiled a comprehensive booklet using both their own research and that of their classmates. Additionally, they wrote a 45-second to one-minute speech summarizing what they learned—highlighting the most important points—so they could teach others, in this case, their parents and families.


Los días 22 y 23 de mayo se llevaron a cabo las presentaciones de proyecto por parte de nuestros alumnos de 4 grado, a través de un museo, en donde los alumnos compartieron con sus papás su conocimiento de las culturas Inca, Maya, Azteca y Navajo, resultado de una gran labor de investigación.

De acuerdo con Miss Mitzi Hernández, maestra de 4D, se trata de “un proyecto transdisciplinario donde se presenta el conocimiento obtenido en la unidad. Se exploran y dan a conocer las diferentes civilizaciones antiguas que forman parte de la identidad y herencia cultural.”

Este proyecto dio inicio con la conformación de equipos por parte de las maestras y la asignación de los rubros a investigar de cada país o civilización: geografía, religión, logros, política, economía y sociedad (GRAPES por sus siglas en inglés). Los alumnos eligieron en un sorteo la civilización a investigar.

“Trabajamos en el desarrollo de los enfoques del aprendizaje, tales como las habilidades de investigación, pensamiento y comunicación, para asegurarnos de que los alumnos no solo sepan investigar, sino que también puedan comunicar esa investigación con sus propias palabras, resumir, etc.”, explica Miss Amy Ronn, maestra de 4B.

Como parte de proyecto los alumnos prepararon un apoyo visual y elaboran un cuadernillo completo utilizando su propia investigación y la de sus compañeros. Además, escribieron un discurso de entre 45 segundos y un minuto que resume lo que han aprendido, los puntos más importantes, para poder enseñárselo a otros, en este caso, a sus padres o familias.