Meet the Jaguars: Patricia Salgado

Patricia Salgado joined JFK in 2024, bringing with her 13 years of teaching experience and a deep passion for history and education. After moving to Querétaro with her family in July, she researched the top schools in the city and was immediately drawn to JFK. “Everything I read about the school truly resonated with me, so I applied—and now I’m lucky to be part of this community,” she shares.

Her journey to the classroom began with a different dream: becoming a diplomat. Patricia studied International Business at the Instituto Politécnico Nacional (IPN) in Mexico City and learned English during summer stays in San Diego as a teenager. In college, she also studied Japanese and French. But after the birth of her first child, her career path took a new turn—she began teaching English at a university and eventually transitioned to teaching her favorite subjects: Geography and History.

It was while teaching history that Patricia’s passion for the subject truly took root. “I always found it interesting, but once I started teaching it, I realized how much there was still to learn. Every day I became more intrigued,” she says. With support from inspiring colleagues, she dove deeper into the subject and honed her teaching approach.

Her favorite part of teaching is working with adolescents. “They can be challenging, but if you engage them, you can inspire them deeply. I love seeing students discover new passions and interests. The connections you build with them are truly meaningful.”

Patricia especially enjoys teaching about the Spanish conquest of the Americas. “It’s a key moment in understanding our present culture, identity, and beliefs. I want my students to critically explore who we are and where we come from.”

In her classroom, history comes alive through passionate storytelling, open discussion, and a focus on critical thinking. Her goal goes far beyond memorizing facts—she hopes her students leave her class with a broader worldview and the tools to become active participants in shaping their future.

When asked for historical recommendations, Patricia highlights The Crown, Outlander, and The Great—shows that blend storytelling and history in engaging ways. She also admires strong historical figures like Sor Juana Inés de la Cruz, Frida Kahlo, and Mary Wollstonecraft, all women who defied the norms of their time to make their voices heard.

Outside of school, Patricia enjoys traveling, exploring new cultures, and watching international films and documentaries. If she could travel through time, she’d head to the 1960s and 70s to witness social and cultural revolutions firsthand. And though she thrives in front of her students, she admits with a smile that speaking publicly outside the classroom still makes her nervous—a relatable reminder that even teachers are always learning and growing.


Patricia Salgado se unió al JFK en 2024, trayendo consigo 13 años de experiencia docente y una profunda pasión por la historia y la educación. Después de mudarse a Querétaro con su familia en julio, investigó cuáles eran las mejores escuelas de la ciudad y todo lo que leyó sobre el JFK le encantó. “Todo lo que leí del colegio realmente me hizo clic, así que decidí postularme —y ahora tengo el privilegio de formar parte de esta comunidad”, comenta.

Su camino profesional comenzó con un sueño distinto: convertirse en diplomática. Patricia estudió Negocios Internacionales en el Instituto Politécnico Nacional (IPN) en la Ciudad de México, y desde la secundaria comenzó a aprender inglés durante veranos que pasaba en San Diego. En la universidad también estudió japonés y francés. Sin embargo, después del nacimiento de su primer hijo, decidió cambiar de rumbo y empezó a dar clases de inglés en una universidad. Poco después, comenzó a enseñar sus materias favoritas: Geografía e Historia.

Fue precisamente al enseñar Historia que nació su verdadera pasión por esta asignatura. “Siempre me pareció interesante, pero cuando empecé a enseñarla descubrí que todavía había muchísimo por aprender. Cada día me atrapaba más”, relata. Además, tuvo la suerte de trabajar con colegas apasionados por la Historia que la motivaron a profundizar aún más.

Lo que más disfruta de su trabajo es poder convivir con adolescentes. “Pueden ser desafiantes, pero si logras captar su interés, puedes inspirarlos de verdad. Me encanta ver cómo algunos descubren nuevas pasiones e intereses. También valoro mucho los vínculos significativos que se pueden formar con ellos”.

Uno de los temas históricos que más le gusta enseñar es la conquista de América. “Es clave para entender nuestra cultura, nuestra identidad y nuestras creencias actuales. Quiero que mis alumnos analicen críticamente quiénes somos y de dónde venimos”.

En su aula, Paty busca que la Historia cobre vida a través de relatos apasionados, discusiones abiertas y una enseñanza centrada en el pensamiento crítico. Su meta va más allá de memorizar fechas o datos: desea que sus alumnos desarrollen una visión más amplia del mundo y las herramientas necesarias para participar activamente en la transformación de su entorno.

Entre sus recomendaciones históricas están las series The Crown, Outlander y The Great, ya que combinan historia con ficción de manera entretenida. También admira profundamente a figuras históricas como Sor Juana Inés de la Cruz, Frida Kahlo y Mary Wollstonecraft, mujeres que rompieron las normas de su época para defender sus ideales y hacer oír su voz.

Fuera del salón de clases, Patricia disfruta viajar, conocer nuevas culturas y ver películas y documentales —especialmente thrillers y cine extranjero. Si pudiera viajar en el tiempo, iría a los años 60 y 70 para presenciar de cerca los movimientos sociales y culturales que marcaron el siglo XX. Y aunque se siente muy cómoda hablando frente a sus alumnos, admite entre risas que hablar en público fuera del salón todavía le pone nerviosa —una prueba de que incluso los docentes siguen aprendiendo y creciendo.