Connecting science and tradition: pigment extraction project at JFK

10th-grade High School students worked on extracting pigments from marigold flowers as part of the “Acids and Bases” topic in their science class. A pre-Hispanic process such as dyeing textiles with natural pigments was brought to the lab to determine the best acid-base conditions for optimal textile dyeing.

In the first phase of the project, the students extracted the dye from the flower, cut, washed, and prepared the fabrics. In the next class, they experimented with the pH of substances like lemon and vinegar, among other household items, to determine the best option for preparing the pigment. After 12 hours, they will observe the results of this experiment on the fabrics.

Claudia Hernández, the teacher leading the project, explained that this activity is related to the scientific topic but extends further, integrating a focus on sustainability and learning that will be reinforced by the upcoming class trip to Oaxaca. “In Oaxaca, they extract cotton, spin it into thread, and dye it with natural pigments,” the teacher explains. “This year, as the project is related to sustainability, we used the flowers from the Día de Muertos altars. The students cleaned the flowers, separated the seeds, and extracted the pigment from the petals. The leftover materials were taken to the Ecoclub to be composted.”

This is a process that the students will observe during their trip to Oaxaca from an artisanal perspective, while in class they approach it from a scientific standpoint, answering questions such as which pH is best for dyeing and which most closely resembles the plant’s natural color. They will then reflect on the connection between science and community development.

Throughout her 17 years of work at JFK, Miss Claudia has developed various projects for chemistry and science classes and emphasizes the importance of this subject in students’ education: “Here in the lab, students learn to work as a team, organize themselves, and measure with instruments.” Additionally, the lab is a space that helps students discover their vocation, as these scientific experiences inspire some of our graduates to pursue professional careers in various scientific fields.


Conectando ciencia y tradición: proyecto de extracción de pigmentos en el JFK

Los alumnos de 10° grado de High School trabajaron en la extracción de pigmentos de la flor de cempasúchil como parte del tema de “Ácidos y Bases” en su clase de ciencias. Un proceso prehispánico como es el teñido de textiles con pigmentos naturales, fue llevado al laboratorio para encontrar cuáles son las mejores condiciones ácido-base para obtener el mejor teñido de textiles.

En la primera fase del proyecto, los alumnos extrajeron el colorante de la flor, cortaron, lavaron y prepararon las telas. En la clase siguiente, experimentaron con el pH de limón y vinagre, entre otras sustancias caseras, para determinar cuál era la mejor opción para la preparación del pigmento. Después de 12 horas, observarán el resultado de este experimento en las telas.

Claudia Hernández, maestra responsable del proyecto, explicó que esta actividad está relacionada con el tema científico, pero su alcance va más allá, integrando un enfoque de sostenibilidad y un aprendizaje que se reforzará con el próximo viaje de la generación a Oaxaca. “En Oaxaca, extraen el algodón, hacen el hilo y lo tiñen con pigmentos naturales”, detalla la docente. “Este año, como el proyecto está relacionado con la sostenibilidad, usamos las flores de los altares del Día de Muertos. Los alumnos limpiaron las flores, separaron las semillas y extrajeron el pigmento de las hojas. Los residuos se llevaron al Ecoclub para hacer composta”.

Este es un proceso que los alumnos verán en su viaje a Oaxaca desde un punto de vista artesanal, mientras que en clase lo abordan desde la perspectiva científica, respondiendo a preguntas como cuál es el mejor pH para teñir y cuál se asemeja más al color natural de la planta. Posteriormente, reflexionarán sobre la conexión entre la ciencia y el desarrollo de las comunidades.

A lo largo de sus 17 años de trabajo en el JFK, Miss Claudia ha desarrollado diversos proyectos para las clases de química y ciencias, y destaca la importancia de esta materia en la formación de los alumnos: “Aquí en el laboratorio, los alumnos aprenden a trabajar en equipo, a organizarse y a medir con los instrumentos”. Además, el laboratorio es un espacio que ayuda a los alumnos a descubrir su vocación, ya que, gracias a estas experiencias científicas, algunos de nuestros egresados eligen desarrollarse profesionalmente en diversos campos de la ciencia”.