Understanding Migration: A Learning Experience for 5th Grade

5th-grade students welcomed Cynthia Dayana Monreal Torres, a lawyer and expert in migration, who gave a talk on this topic as part of the unit they are currently studying. The central idea of this unit
is that migrations are responses to challenges, risks, and opportunities, transforming both individuals and societies on a global level.

Before this presentation, the students had been exploring the concept of migration. “Last week, we had the provocation activity to capture the students’ attention. After that, we moved into the tension stage,
in which students must come up with questions. I grouped these questions and sent them to the lawyer to give her a guide for the talk,” explains Elizabeth Jasso, PYP Coordinator at JFK.

Our students follow the IB inquiry cycle, which includes the stages: Tuning In, Finding Out, Sorting Out, Going Further, Making Conclusions, and Taking Action. “All our inquiry units follow this cycle. Every time we begin, we start with a provocation and progress through the other stages until reaching action.

In this case, we hope the students develop respect for people from other countries, promoting tolerance, empathy, understanding of their needs, and, when necessary, offering support. For example, if a classmate arrives from Korea who doesn’t speak the language, I empathize with him and help him because I now understand the process and everything he is going through,” Jasso adds.

During her talk, Dayana Monreal, as a specialist on the subject, emphasized understanding the concept of migration by using the example of the Monarch butterfly in nature and how this phenomenon relates to human rights, as migration represents a transformation through which people seek to pursue their life projects.

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Entendiendo la migración: una experiencia de aprendizaje para 5to grado

Nuestros alumnos de 5.º grado recibieron la visita de Cynthia Dayana Monreal Torres, abogada experta en migración, quien ofreció una charla sobre este tema como parte de la unidad en la que están trabajando. La idea central de esta unidad es: las migraciones son respuestas a desafíos, riesgos y oportunidades, transformando tanto a los individuos como a las sociedades a nivel global.

Antes de esta presentación, los alumnos estuvieron explorando el concepto de migración. “La semana pasada tuvimos la actividad detonadora o provocación, donde captamos la atención de los alumnos. Después de eso, realizamos la etapa de tensión, en la cual los alumnos deben plantearse preguntas. Yo las agrupé y se las envié a la abogada para que tuviera una guía para esta plática,” explica Elizabeth Jasso, Coordinadora del PYP en JFK.

Nuestros alumnos siguen el ciclo de indagación del IB, que consta de las etapas: sintonizar, descubrir, organizar, profundizar, conclusiones y acción. “Todas nuestras unidades de indagación siguen este ciclo. Cada vez que comenzamos, iniciamos con una provocación y avanzamos a través de las demás etapas hasta llegar a la acción.

En este caso, esperamos que los alumnos desarrollen respeto hacia las personas que vienen de otros países, promoviendo la tolerancia, empatía, comprensión hacia sus necesidades y, cuando sea necesario, brindando acompañamiento. Por ejemplo, si llega un compañero de Corea que no habla el idioma, empatizo con él y lo ayudo, porque ahora entiendo el proceso y todo lo que experimenta,” agrega Jasso.

Durante su charla, Dayana Monreal, como especialista en el tema, enfatizó la comprensión del concepto de migración mediante el ejemplo de la mariposa Monarca en la naturaleza y cómo este fenómeno se relaciona con los derechos humanos, al ser una transformación a través de la cual las personas buscan desarrollar su proyecto de vida.