Congratulations Ilse!

Ilse Priego, HS teacher, will present an
online presentation at the Sapienza University of Rome, Italy, with the topic:
“The process of literary creation as a promotion of higher order thinking:
A case study at the Higher Secondary Level”, as part of the Twenty-second
International Conference on New Directions in the Humanities, which will take
place from June 26 to 28, 2024.

The annual event is organized by the New Directions
in Humanities Research Network and brings together academics and leaders in the
field from different countries.

On the topic of her presentation, Ilse shares
with us: Higher-order thinking is a concept that Benjamin Bloom uses in his
taxonomy of learning domains, created in 1956 and which to date continues to be
a reference for learning processes in the world. educational field.

However, in 2001 there was an update in which
creation is proposed as the highest point of Bloom’s taxonomy and it is based
on it that this case study is proposed. In this case study, a learning process
is proposed that manifests literary creation, particularly poetry, as a means
of promoting higher-order thinking along with its steps and phases.

A first-year high school generation (10th
grade) made up of 42 students learned throughout a unit the aesthetic
characteristics of poetry belonging to three literary currents: Romanticism,
Modernism and Surrealism; They later identified these aesthetic and formal
characteristics in songs from the 20th and 21st centuries; they carried out
creative writing exercises based on them; and finally they created a brief
compendium of poetry in which they expressed their subjectivity following these
characteristics, this as a summative evaluation. This process is shown with its
phases and final results in the presentation.

Congratulations Ilse! 

——————————————- 

Ilse Priego, maestra
de HS, presentará de forma online una ponencia en la Universidad Sapienza de
Roma, Italia, con el tema: “El proceso de creación literaria como fomento
al pensamiento de orden superior: Un estudio de caso a Nivel Medio
Superior”, como parte del XXII Congreso Internacional sobre Nuevas Tendencias
en Humanidades, que se realizará del 26 al 28 de junio de 2024.

El evento anual es organizado por de la Red de
Investigación de Nuevas Tendencias en Humanidades y reúne a académicos y líderes
en la materia de distintos países.

Sobre el tema de su ponencia, Ilse nos
comparte: El pensamiento de orden superior es un concepto que maneja Benjamin
Bloom en su taxonomía de dominios de aprendizaje, creada en 1956 y que a la
fecha sigue siendo una referencia para los procesos de aprendizaje en el campo
educativo.

Sin embargo, en 2001 hubo una actualización en
la cual la creación se propone como el punto más álgido de la taxonomía de
Bloom y es con base en ella que se propone este estudio de caso. En el presente
estudio de caso se propone un proceso de aprendizaje que manifiesta la creación
literaria, particularmente la poesía, como un medio de fomento al pensamiento
de orden superior junto con sus pasos y fases.

Una generación de primer año de preparatoria
(10° grado) conformado por 42 alumnos conocieron a lo largo de una unidad las
características estéticas de la poesía perteneciente a tres corrientes
literarias: el Romanticismo, el Modernismo y el Surrealismo; posteriormente identificaron
dichas características estéticas y formales en canciones de siglo XX y siglo
XXI; realizaron ejercicios de escritura creativa basándose en ellas; y
finalmente crearon un breve compendio de poesía en el cual expresaron su
subjetividad siguiendo dichas características, esto a modo de evaluación
sumativa. Dicho proceso se muestra con sus fases y resultados finales en la
ponencia.

¡Muchas felicidades Ilse!